De afgelopen maanden ging langzaam bij mijn de knop om mbt auto delen via MyWheels. Ik wilde het fenomeen auto delen zelf wel eens ervaren. Kan dit ook interessant zijn als je niet in een stad woont? Is het een optie voor mij (vader in een gezin met kinderen)? Wat zijn in de praktijk de voor- en nadelen? Natuurlijk kan ik er zo ook al een paar verzinnen, maar zoals de Engelsen zeggen: The proof of the pudding is in the eating.

Graag deel ik de komende periode mijn ervaringen met auto delen via dit blogartikel. Ik heb mij voorgenomen dit minimaal 8 weken een kans te geven.

De MyWheels auto die ik ga huren
De auto die ik ga huren via MyWheels

Stap 1: verhuur van mijn eigen auto

Vorige maand heb ik mijn eigen geliefde auto spontaan aangemeld op Snappcar en binnen twee weken voor het eerst ook daadwerkelijk succesvol een dag verhuurd via Snappcar. Dat was dus een positieve eerste ervaring met auto delen. Lees ook: Mijn ervaring met het verhuur van mijn auto via Snappcar.

Na mijn eerste positieve ervaring ging ik mij nog wat verder verdiepen in het delen van een auto. Zodoende kwam ik er achter dat er op grofweg 100 meter van mijn voordeur een deelauto klaar staat welke ik via de app van MyWheels kan huren en openen. Er staan sowieso genoeg auto’s in het dorp waar ik woon om altijd wel een auto te kunnen huren via MyWheels en / of Snappcar. En anders kan ik altijd nog een  auto huren. Vorig weekend heb ik de knoop doorgehakt en besloten mijn eigen auto te verkopen en de echte autodelen experience te ondergaan.

Stap 2: mijn eigen auto verkocht

Nadat ik had geconstateerd dat er voldoende aanbod van deelauto’s in mijn directe omgeving is. Plus ik had berekend dat ik van de vaste lasten van mijn eigen auto alleen al minimaal 7 dagen een auto kan huren. En mijn kalender had gechecked op te verwachten autoritten de komende maanden heb ik de knoop doorgehakt. Ik heb mijn auto te koop gezet en inmiddels verkocht, en besloten dat ik twee maanden lang wil gaan proberen te leven zonder eigen auto.

Stap 3: mij aangemeld bij MyWheels

Dinsdag 22 augustus 2017
Vanavond heb ik mij aangemeld bij MyWheels, omdat op deze site de auto stond die bij mij om de hoek staat. Het aanmelden verliep soepel. Je voert eerst je e-mail adres in en een wachtwoord om een account aan te maken. Dit kan overigens ook met behulp van je Facebook profiel.
Daarna voer je nog wat extra persoonsgegevens in  zoals je naam, geslacht en geboorte datum. Dit wordt gevolgd door je contactgegevens. MyWheels vraagt in mijn ogen alleen maar gegevens van je die logischerwijs nodig zijn voor het (ver)huren van een auto. Uiteraard moet je ook een foto van je rijbewijs uploaden, maar die heb je zo gemaakt met je smart phone.
Ongemerkt krijg je dan een standaard contract, welke ze My Wheels Go noemen. Er zijn nog twee andere typen contracten maar wat daar nou echt de voordelen van zijn, zie ik nu nog niet in.

Stap 4: voor het eerst een auto gereserveerd via MyWheels
reserveren via MyWheels
Als je ingelogd bent kun je direct je eerste reservering maken. Dit doe je door op een auto te klikken, en hier de gewenste begin en eind datum in te voeren (incl. tijdstippen).

Daarna klik je op de button reserveren en je bent er al bijna. Als je dit nog niet gedaan hebt moet je de eerste keer namelijk nog wel je telefoonnummer en e-mailadres even verifiëren. Maar ook dit is kinderspel gemaakt en volstrekt logisch.

MyWheels prijs detailsWat mij vervolgens opvalt – als ik verder ga – is dat de huurprijs hoger is geworden. De eerder vermelde Euro 24 euro per dag (bovenste afbeelding) is nu EUR 27,94 geworden.  Er blijken nu boekingskosten te zijn ad EUR 2,50 en nog eens Euro 3,50 voor het verlagen van de eigen risico. Dit laatste blijkt verplicht op basis van het type contract dat ik nu heb – en waar iedere nieuwe gebruiker standaard mee begint. Bij een ander type contract is dit niet verplicht, maar dan heb je wel een eigen risico van EUR 250,-.

Aangezien ik morgen al in de auto wil rijden besluit ik wel verder te gaan met de boeking. Ik krijg hier een keurige bevestigingsmail van, maar leer ook dat ik voor de eerste keer huur wel vooraf per iDeal moet betalen. Als ik dat niet doe kan de reservering weer worden geannuleerd. Ook dit snap ik nog, autodelen bestaat bij de gratie van vertrouwen. Maar de prijs blijkt nu nog verder verhoogd te zijn met een borg voor benzinegeld ad EUR 5,03. Deze kan ik achteraf wel terugvragen wordt erbij vermeld. Per iDeal moet ik nu in totaal totaal EUR 32,97 betalen. Nog steeds niet duur voor een hele dag autohuur. Maar in totaal betaal ik nu dus EUR 8,97 meer voor de auto dan vooraf verwacht. Dat is geen groot bedrag, maar procentueel wel ruim 37% (1/3e) meer dan de eerder gecommuniceerde prijs. Die communicatie kan beter MyWheels!

Stap 5: De auto openen en rijden

Woensdagmiddag 23 augustus
Vandaag is het zover. Op het moment dat mijn reservering in gaat loop ik naar de auto, en open de app. En ja hoor, met een simpele klik in de app openen de portieren zich binnen een paar seconden. Natuurlijk, dat is precies zoals aangegeven op de site van MyWheels, maar het is toch fijn dat het naar behoren werkt. Dat ik niet hoeft te wachten tot de verhuurder ter plekke is vind ik persoonlijk wel erg relaxed. Dat appelleert toch aan de vrijheid van het autorijden (gaan en staan wanneer jij dat wilt). Simpeler kan het niet. Naar de auto lopen, openen, instappen, en wegrijden maar. Heerlijk. Net als de luxe van een auto in eigen bezit. Behalve dan dat hij wel beschikbaar moet zijn 😉
Wel valt op dat de tank niet helemaal vol zit zoals ik had verwacht. Ik besluit – nog voordat ik wegrijd een foto te maken van het dashboard waarop de km-stand en de inhoud van de tank goed te zien is. Een paar uur later, heb ik gegokt hoeveel benzine ik moest bijtanken om hem weer even vol achter te laten als toen ik de auto moest meenemen. En dat bleek ook de juiste methode te zijn begreep ik later ook van de verhuurder, met wie het contact overigens prettig verliep! Na het tanken heb ik de auto weer leeg op zijn vaste parkeerplek geparkeerd, een eindfoto van het dashboard gemaakt, de auto afgesloten met de app, en klaar is Kees. Prima. Alhoewel ik me ook meteen realiseer dat ik een deelauto nooit terug kan zetten zonder eerst nog even te tanken, maar gelukkig heb ik een onbemand tankstation in de buurt waar dat 24 uur per dag kan.
Mijn eerste ervaring met het huren van deze auto is dan ook positief. Wel realiseer ik me dat je na elke rit de auto helemaal moet leeg maken. Waar je in een eigen auto spullen kunt laten liggen, zoals snoeppapiertjes, een jas, of speelgoed van de kinderen, kan dat met een deelauto niet. Bovendien moet ik wanneer ik mijn dochtertje mee neem in de auto wel steeds de stoelverhoger mee tillen naar de auto en terug. Geen onoverkoombaar bezwaar, maar wel een kleine moeite die ik met een eigen auto niet had.

Auto delen en / of openbaar vervoer?

donderdag 24 augustus
Vandaag krijg ik onverwachts een uitnodiging voor een zakelijke afspraak in Amsterdam, nog die avond. Terwijl ik met de fiets naar mijn werk was gereden. Wat nu? Ga ik eerst naar huis fietsen om dan de auto op te halen? Hmmm… dat wordt dan best een duur een niet helemaal handig ritje. Aangezien de afspraak nabij een treinstation is, besluit ik vanavond voor het OV te kiezen. De treinrit wint het vandaag van de deelauto. Ook omdat het mij de kans geeft om de reistijd in te zetten als werktijd op mijn laptop. Ik rij buiten de spits dus een zitplek is geen probleem. Bovendien is een treinretourtje in dit geval een stuk goedkoper, en bespaar ik mijzelf zo direct de Amsterdamse parkeerkosten. Vandaag wint het OV, waar ik overigens nog nooit een liefhebber van ben geweest (de afhankelijkheid van vertrektijden, vaste opstap plaatsen, routes, plaatsgebrek, en soms vervelende medepassagiers, etc.) het van de trein. Zowel qua prijs, gemak en efficiency. Maar dat kan morgen weer andersom zijn. Ik besef me dat ik toen ik nog wel een eigen auto had, zeer waarschijnlijk de auto was ingestapt zonder mij af te vragen of dit de meest efficiënte manier was.

Wordt vervolgd…

Voordelen auto delen

  • Je betaald naar gebruik, en wordt je hierdoor veel bewuster van de kosten van het autorijden en de alternatieven.
  • Je kunt elke keer die auto gebruiken die het best past bij je doel. Kleine stadsauto voor boodschappen, bestelbusje voor een kleine verhuizing, een station car voor het familieweekend, of een cabrio voor het ultieme dagje strand.
  • Je hebt geen vaste doorlopende kosten als wegenbelasting, verzekering, onderhoud en afschrijving. Dit is ook een soort van vrijheid.
  • Minder blik op straat en op de weg = ook minder parkeerplaatsen nodig.
  • Efficiënter gebruik van ons wagenpark en daarmee grondstoffen

Nadelen auto delen

  • Bij auto delen (huren) moet je na elke rit tanken en de auto helemaal leeg halen
  • Je kunt geen rotzooi of vaste gebruiksvoorwerpen in de auto laten liggen (stoelverhoger, paraplu, snoepjes etc.) deze moet je bij elke rit weer naar en uit de auto slepen
  • Er moet wel een auto beschikbaar zijn op het moment dat jij hem nodig hebt
  • Als er geen auto beschikbaar is in de nabije omgeving kan dit ook wel gaan irriteren. Je hebt waarschijnlijk weinig zin om 5 km door de regen te fietsen om een auto op te halen, of weer thuis te komen na een rit.
  • Wanneer de sleuteloverdracht  bij een particuliere huurder is ben je afhankelijk van zijn agenda mbt het moment dat je echt kunt wegrijden en inleveren. Dit geldt niet voor de auto’s die je al kunt openen met de App

Wat zijn jouw ervaringen met het auto delen? Zie jij nog andere voordelen of nadelen? Laat ze svp hieronder achter. Dank vast voor het delen.